Szansa dla e-commerce? Warunkiem odpowiednia technologia
Niektóre branże nie tracą na aktualnej sytuacji, a nawet stają przed nimi możliwości rozwoju. Nie ulega wątpliwości, iż nie powinniśmy bagatelizować kryzysowej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Jednocześnie należy zwrócić większą uwagę na potencjalne drogi rozwoju.
Digitalizacja i rozwój handlu elektronicznego
Zmienia się oblicze poszczególnych dziedzin gospodarki, głównie handlu. Przymusowa digitalizacja tego obszaru wymaga od przedsiębiorców zmian w zakresie funkcjonowania ich działalności. Rosnące zapotrzebowanie na zakupy dokonywane przez Internet prowadzi do konieczności zastosowania nowych rozwiązań takich jak np. sklep internetowy. Rozwój branży e-commerce wiąże się z rosnącym popytem na rozszerzanie kadry pracowniczej. Poszukuje się osób zaangażowanych w obsługę klienta, kompletowanie zamówień, jak również programistów. Zapotrzebowanie na pracowników dotyczy także branży dystrybucyjnej, która również korzysta na wzmożonej aktywności w obszarze internetowych zakupów. Nie dotyczy to wyłącznie stanowisk takich jak kurierzy, kierowcy czy spedytorzy, ale również pracowników z zakresu obsługi magazynów oraz centrów przeładunkowych. Aktualne analizy pokazują, że jest to sektor, który niespodziewanie trafił w fazę porównywalną do tzw. „szczytów świątecznych”, a wzrost liczby przesyłek kurierskich sięga nawet 140% w stosunku do średniego poziomu w tym okresie. Na ten moment nie należy się spodziewać spadku zapotrzebowania w tych sektorach.
W dobrej sytuacji znajdują się również specjaliści z zakresu programowania, gdyż zapotrzebowanie na ich usługi nie tylko nie spada w skali krajowej i globalnej, a wręcz przy właściwym wykorzystaniu potencjału wynikającego z posiadanych przez nich umiejętności pozwala na rozwój zawodowy. Nawet jeśli firmy, w których dotychczas byli zatrudnieni nie będą w stanie udźwignąć kryzysowej sytuacji, w jakiej się znalazły, mają oni możliwość znalezienia pracy w innych przedsiębiorstwach i instytucjach, choćby w zakresie cyfryzacji.
Podobnie wygląda sytuacja ze wzrostem popytu na narzędzia do pracy zdalnej, a na znaczeniu zyskują obszary takie jak np. telemedycyna bądź druk 3D. Są to jednak, w przeciwieństwie np. do branży spożywczej, dziedziny, które wymagają określonego poziomu specjalizacji oraz predyspozycji, a zatem nie staną się w sposób oczywisty swego rodzaju „opcją awaryjną” dla wielu osób zwolnionych w wyniku epidemii.
Szansa dla branży e-commerce
Analizując sytuację branży e-commerce warto zwrócić uwagę na liczne popełniane błędy, które w aktualnej sytuacji objawiają się znacznie wyraźniej, a jednocześnie mogą pociągać za sobą dużo poważniejsze konsekwencje. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim nadmierną koncentrację na designie zamiast funkcjonalności, nietrafione oszczędności, czy też brak personalizacji. Niedostosowanie sklepów internetowych powoduje, że zamiast możliwego i nieuniknionego w związku z aktualną sytuacją wzrostu zysków, zwiększa się niezadowolenie klientów, a co za tym idzie, spada sprzedaż.
Według Dyrektora ds. Komercyjnych Frisco.pl w stosunku do zeszłego roku odnotowali wzrost sprzedaży o 28%. Zwiększa się nie tylko popyt na zakupy, ale także ilość samych zakupywanych produktów. Jakkolwiek brutalnie to brzmi, okres epidemii otworzył ogromne perspektywy dla branży e-commerce. Jednak niezaprzeczalnie wymaga to odpowiednich i efektywnych rozwiązań, jak już zostało wspomniane.
Jeśli dotykają Cię problemy takie jak przeciążenia systemu, problemy z aktualizacją sklepu internetowego, awarie czy wieszanie się stron internetowych to znak, że najwyższa pora sięgnąć po nowe narzędzia.
Proces efektywnego rozwoju własnej platformy należy oprzeć na kilku etapach. Kluczowe jest rozpoznanie źródła, z którego napływają do nas Klienci. Pozwala nam to stwierdzić, w jakie rozwiązania powinniśmy zainwestować. Należy również wziąć pod uwagę, w jaki sposób ułatwić i usprawnić nasze usługi nie tylko z punktu widzenia Klientów, ale także pracowników. Również to znajdzie przełożenie na wzrost zysków. Warto postawić na kompleksowe narzędzia, obfite w elastyczne funkcjonalności.
Czy warto inwestować w rozwiązania e-commerce?
Zakup platformy e-commerce to inwestycja, która będzie generować zyski i będzie nam dobrze służyć przez kolejne lata. Środki przeznaczone na zakup oraz rozwój tego typu narzędzi pozwolą wznieść firmę na wyższy poziom. Nawet gdy skończy się epidemia, kryzys pozostanie, a rozwiązanie e-commerce wciąż będzie służyć.
Ważną rolę odgrywa nie tylko dobór odpowiednich narzędzi, ale także właściwa personalizacja, która pozwoli wyróżnić się na rynku, a jednocześnie dostosować do specyficznych potrzeb Klientów. Bardzo istotnym staje się przygotowanie odpowiedniego „motoru strony” rozumianego jako narzędzia służące wzmacnianiu przepustowości strony, wspieranie systemów wynajdujących błędy czy też umiejscawianie serwerów na bardziej wydajnych chmurach zewnętrznych. Właściwa personalizacja to również efekt przyjaznego, czytelnego interfejsu i wygodnego, klarownego mechanizmu.
Co zrobić z porzuconymi koszykami?
Bieżące badania pokazują, że aż 67% rozpoczętych procesów zakupu kończy się porzuceniem koszyka. Warto zatem poszukać przyczyny podobnego zjawiska. Częstymi przyczynami jest zbyt wysoka cena dostawy, skomplikowany bądź nieczytelny proces płatności. Zdarza się również, że Klienci z indywidualnych przyczyn porzucają zakupy w danym momencie, a później o nich zapominają. Można wówczas zastosować rozwiązania takie jak notyfikacja web push, która pozwala następnego dnia przypomnieć konsumentowi o niedokończonych zakupach. Również takie narzędzie można dostosować do preferencji i charakteru naszych Klientów. Zastosowanie podobnego mechanizmu opartego na psychologii behawioralnej może wyraźnie zwiększyć skuteczność naszej sprzedaży.
Wdrożenie e-commerce
Wybór rozwiązania e-commerce i wdrożenie to inwestycja, która zwróci się szybko i z nawiązką. Należy zatem przeznaczyć środki nie tylko na zakup odpowiednich rozwiązań, ale także na początkowym etapie również w zespół testerów i osób odpowiadających za badanie zgodności oraz efektywności zastosowanych mechanizmów. Warto również skupić się na marketingu internetowym, aby więcej osób dowiedziało się o usłudze lub produktach i mogły z nich korzystać.
Wdrażamy sklepy internetowe dla B2C i B2B
Skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem 12 636 20 34 lub e-mailowo pod adresem info@cdnpartner.pl