Rewolucja w stawkach VAT i przypisanie kodów w module Optima Handel

Od 1 lipca 2020 zacznie obowiązywać nowa matryca stawek VAT. W porównaniu z poprzednimi latami są to rewolucyjne zmiany. Z perspektywy podatników najważniejszą kwestią będzie zmiana stawek na poszczególne świadczenia. Nowa matryca stawek VAT to odejście od funkcjonującej od lat PKWiU 2008 oraz zastąpienie jej przez dwa różne systemy klasyfikacyjne: Nomenklaturę Scaloną (CN) w zakresie towarów, a także PKWiU 2015 w zakresie usług. 

 

Jak zmienią się stawki na poszczególne towary? 

Zmiany stawek za poszczególne towary

 

 

Jak wygląda przypisanie do towarów kodów CN na podstawie numerów PKWiU2015 w Comarch ERP Optima? 

System Comarch ERP jest przygotowany na zmiany. Należy zalogować się do modułu Optima Handel lub Handel Plus. Z poziomu menu „Ogólne/Cennik”, na górnym pasku programu pod ikoną „Funkcje dodatkowe/Karty cennikowe” znajduje się funkcja przypisania do towarów kodów CN zgodnych z nową nomenklaturą na podstawie numerów PKWiU 2015. Wygląda to w ten sposób:

Przypisanie kodów CN na podstawie PKWiU 2015

 

Funkcja wykonywana jest dla wszystkich pozycji cennikowych o typie „towar”. Należy pamiętać, że operacja przypisania kodów CN jest nieodwracalna. Można jednak wykonać kopię bezpieczeństwa baz danych przed dokonaniem przypisania kodów. Po zakończeniu procesu w „Raporcie konwersji” zostaną zaprezentowane wyniki operacji. 

Zaletami systemów Comarch ERP są aktualizacje, dzięki którym oprogramowanie jest zawsze zgodne ze zmieniającymi się przepisami. Zapewnia to wysoki poziom bezpieczeństwa dla przedsiębiorstw. Stosowanie się do zaleceń związanych z rewolucją w stawkach VAT jest proste z modułem Optima Handel lub Optima Handel Plus. 

Narzędzia usprawniające pracę zdalną – cz.1

W obecnej sytuacji coraz więcej osób pracuje zdalnie. Firmy poszukują rozwiązań, które ułatwią pracę oraz pozytywnie wpłyną na efektywność. Przedstawiamy listę interesujących rozwiązań od Comarch. 

Rejestracja pracy zdalnej z Comarch TNA

Efektywne zarządzanie czasem pracy to temat nurtujący wiele osób. W czasie, gdy praca zdalna staje się normą, warto zainwestować w rozwiązania, które pomogą zwiększyć produktywność oraz efektywność, zarówno pracodawców, kierowników, jak i pracowników. 

Procedura TAX FREE już od 1 stycznia 2022 – jak przygotować firmę?

Od 1 stycznia 2022 roku wprowadzony zostanie elektroniczny obieg TAX FREE na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowych i Celnych (PUESC). Aby sprzedawać w systemie TAX FREE poza obiegiem elektronicznym, oprócz obowiązkowej rejestracji na platformie PUESC, niezbędnym stanie się również posiadanie statusu czynnego podatnika VAT oraz co najmniej jednej kasy online. Bez kasy fiskalnej online nie będzie możliwości rejestracji w PUESC.

Jakie jest zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego?

Bezpieczny podpis elektroniczny jest to e-podpis potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Dokumenty, deklaracje oraz faktury, które zostały opatrzone podpisem elektronicznym z perspektywy prawnej, posiadają taką samą moc, jak dokumenty podpisane własnoręcznie.